In oktober 2010 lanceerden Mike Krieger en Kevin Systrom een app waarmee je in
een handomdraai foto’s met je vrienden deelt. De twee, beide twintigers en
afgestudeerd aan de Amerikaanse topuniversiteit Stanford, hadden eerder dat
jaar een half miljoen dollar opgehaald bij investeerders om hun idee te
financieren.
De verkoop van Instagram aan sociale netwerksite Facebook – anderhalf jaar na
de verschijning van de app in de Apple Store – maakt hen opeens
multimultimiljonair. Volgens het Amerikaanse techblad Wired houdt Systrom
400 miljoen dollar over aan de deal; Krieger moet het doen met 100 miljoen
dollar.
De rest van het overnambedrag gaat het overgrote deel naar investeerders. Maar
het personeel – bij Instagram werken niet meer dan een twaalftal mensen –
zou nog altijd zo’n 100 miljoen dollar mogen verdelen.
Niet gek voor een bedrijfje zonder omzet.
Facebook trekt portemonnee
De precieze aandelenverdeling is overigens niet bekend. Zeker niet omdat
Instagram vorige week nog een nieuwe financieringsronde afsloot. Die ronde
waardeerde de app-maker op een half miljard dollar, aldus The Wall Street
Journal. Maar de krant schat het aandeel van Systrom ook daarna nog op 45
procent.
Wat het exacte percentage per persoon ook is, de Instagrammers hebben geen
financiële zorgen meer.
Mark Zuckerberg en Instagram
Facebook-topman Mark Zuckerberg wilde Instagram per se binnenboord halen,
omdat zijn eigen bedrijf vooralsnog zwak is op mobiel gebied.
De mobiele apps van Facebook lopen niet voorop, ondanks het feit dat de helft
van de Facebookgebruikers via hun mobiele apparaten hun pagina's
onderhouden. Bovendien zijn foto's van strategisch belang voor Facebook: het
delen ervan is een van de populairste onderdelen van sociale media. Wie
foto's bekijkt, spendeert meer tijd op een sociaal netwerk. En meer tijd
betekent meer gelegenheid om advertenties te verkopen.
Een miljard dollar voor een bedrijfje zonder omzet met een dozijn werknemers
lijkt absurd. Maar sommige volgers wijzen op de analogie met videosite
YouTube. De overname daarvan door Google voor 1,6 miljard dollar in 2006
leek toen idioot, maar het leverde Google wel het marktleiderschap op in de
videomarkt.
Misschien gaat Facebook dat nu herhalen met Instagram. De app was er tot voor
kort alleen voor gebruikers van Apple-apparatuur. Dat leverde al 30 miljoen
geregistreerde gebruikers op. Vorige week kwam er een Android-versie bij.
Binnen twaalf uur kwamen er volgens Wired een miljoen gebruikers bij.
Vooralsnog pampert Facebook Instagram: het bedrijf mag zelfstandig blijven
functioneren.
Lees ook op Z24.nl:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl